(c) Lab Komputer. Diberdayakan oleh Blogger.

Senin, 18 Oktober 2010

Satu Lagi tentang Sejarah Komputer

Komputer adalah sebuah mesin elektronik yang amat berguna pada zaman dahulu dan sekarang. Komputer dapat meringankan kerja seharian manusia, membantu menyelesaikan tugas-tugas manusia dengan cepat dan tepat. Komputer adalah sebuah mesin yang boleh diprogramkan untuk kepelbagaian guna. Komputer adalah sebuah mesin yang dapat diprogram untuk keragaman guna. Komputer dapat menerima data mentah, rajah dan akan memprosesnya kemudian memanipulasikan untuk dijadikan maklumat yang berguna. Komputer dapat menerima data mentah, rajah dan akan memprosesnya kemudian memanipulasi untuk dijadikan informasi yang berguna. Ia juga diprogram untuk menerima input, lalu memproses untuk mengeluarkan output seperti yang dikehendaki dan ia juga berupaya menyimpan maklumat tersebut untuk kegunaan pada masa akan datang. Ia juga diprogram untuk menerima input, lalu memproses untuk mengeluarkan output seperti yang diinginkan dan ia juga berupaya menyimpan informasi tersebut untuk penggunaan di masa mendatang. Komputer telah menjadi sebahagian daripada kehidupan manusia kerana ia mempunyai kelajuan (speed), kebolehpercayaan (reliability), keupayaan storan (storage capability), produktiviti (productivity) , membuat keputusan dan dapat mengurangkan kos. Komputer telah menjadi bagian dari kehidupan manusia karena ia memiliki kecepatan (speed), keandalan (reliability), kemampuan penyimpanan (storage capability), produktivitas (productivity), membuat keputusan dan dapat mengurangi biaya. Sebagai kesimpulanya, komputer adalah sebuah mesin elektronik yang dapat menyelesaikan tugas-tugas manusia dengan lebih pantas dari tenaga manusia dan keputusannya tepat. Sebagai kesimpulanya, komputer adalah sebuah mesin elektronik yang dapat menyelesaikan tugas-tugas manusia dengan lebih cepat dari tenaga manusia dan keputusannya tepat.

SEJARAH PENCIPTAAN KOMPUTER SEJARAH PENCIPTAAN KOMPUTER

Sejarah penciptaan komputer bermula dengan terciptanya alat-alat perniagaan, seperti Abakus yang sekarang ini dilakukan oleh komputer. Sejarah penciptaan komputer dimulai dengan terciptanya alat-alat bisnis, seperti Abakus yang sekarang ini dilakukan oleh komputer. Pada zaman dahulu pengiraan dilakukan dengan menggunakan jari, manik, kayu dan kulit kerang. Pada zaman dahulu penghitungan dilakukan dengan menggunakan jari, manik, kayu dan kulit kerang. Dengan terciptanya Abakus 5000 tahun yang lalu telah memudahkan ahli perniagaan dalam proses pengiraan asas campur, tolak dan darab.Ia telah digunakan secara meluas oleh ahli perniagaan China, Turki dan Yunani. Dengan terciptanya Abakus 5000 tahun yang lalu telah memudahkan pengusaha dalam proses penghitungan dasar campur, tolak dan darab.Ia telah digunakan oleh anggota bisnis Cina, Turki dan Yunani.
Blaise Pascal merupakan seorang ahli saintis dan matematik Perancis yang di lahirkan pada tahun 1623. Blaise Pascal adalah seorang ahli dan matematika Prancis yang di lahirkan pada tahun 1623. Pada tahun 1642, beliau telah merekacipta satu mesin pengiraan Pada tahun 1642, beliau telah merancang satu mesin perhitungan mekanikal yang pertama mengikut prinsip persepuluhan. mekanis satu menurut prinsip persepuluhan.
George Boole adalah seorang ahli matematik Inggeris pada tahun 1815-1864. George Boole adalah seorang ahli matematika Inggris pada tahun 1815-1864. Beliau telah mengembangkan konsep logik algebra True/False. Ia telah mengembangkan konsep logika aljabar True / False. Beliau juga telah memperkenalkan simbol matematik dan asas kepada penggunan dalam merekabentuk litar logik dalam komputer. Ia juga telah memperkenalkan simbol matematika dan dasar ke penggunan dalam mendesain sirkuit logika dalam komputer.
Charles Babbage dilahirkan pada 1792, merupakan seorang ahli matematik dan perekacipta. Charles Babbage dilahirkan pada 1792, merupakan seorang matematikawan dan penemu. Beliau telah membina “The Difference Engine” yang boleh menyelesaikan pengiraan sifir matematik. Kemudian beliau telah memikirkan satu penciptaan mesin lain iaitu “Analytical Engine” yang diharapkan dapat melaksanakan pengiraan yang pelbagai. Malangnya mesin tersebut tidak sempat dibina semasa hidupnya. Ia telah membangun "The Difference Engine" yang dapat menyelesaikan perhitungan sifir matematik. Kemudian beliau telah memikirkan satu penciptaan mesin lain yaitu "Analytical Engine" yang diharapkan dapat melaksanakan perhitungan berbagai. Sayangnya mesin tersebut tidak sempat dibangun selama hidupnya. “Analytical Engine” mempunyai ciri-ciri komputer pada masa sekarang iaitu mempunyai peranti input, secondary storage, Processor, unit kawalan dan peranti output. "Analytical Engine" memiliki fitur komputer pada masa sekarang yaitu memiliki perangkat input, secondary storage, Processor, unit kontrol dan perangkat output.

Augusta Ada Byron membantu Charles Babbage dalam membina arahan-arahan pengiraan bagi mesin “Analytical Engine” . Augusta Ada Byron membantu Charles Babbage dalam membangun instruksi perhitungan untuk mesin "Analytical Engine". Beliau merupakan pengaturcaraan komputer yang pertama dengan menggunakan “Analytical Engine”. Bahasa pengaturcaraan ' ADA ' diambil sempena namanya. Ia merupakan pemrograman komputer yang satu dengan menggunakan "Analytical Engine". Bahasa pemrograman 'ADA' diambil namanya. Beliau juga telah menerbitkan nota yang menggalakan ahli sains supaya menyempurnakan apa yang Charles Babbage tidak sempat lakukan. Ia juga telah menerbitkan catatan yang menggalakan ilmuwan agar menyempurnakan apa yang Charles Babbage tidak sempat lakukan.

Herman Hollerith telah membangunkan satu peranti automat yang boleh memproses pengiraan banci. Herman Hollerith telah membangunkan satu perangkat otomatis yang dapat memproses perhitungan sensus. Mesin tersebut dapat menyiapkan pengiraan banci dalam masa dua tahun. Mesin tersebut dapat menyiapkan penghitungan banci dalam waktu dua tahun. Pada tahun 1880, banci penduduk Amerika Syarikat diketahui keputusannya. Pada tahun 1880, banci penduduk Amerika Serikat diketahui keputusannya. Perbezaan diantara mesin Hollerith dan Babbage ialah mesin Hollerith menggunakan kuasa elektrik manakala mesin Babbage menggunakan kuasa mekanikal. Perbedaan diantara mesin Hollerith dan Babbage ialah mesin Hollerith menggunakan listrik sementara mesin Babbage menggunakan kuasa mekanikal.

Howard Aiken telah memperkenalkan mesin elektromekanikal yang digelar MARK I . Howard Aiken telah memperkenalkan mesin elektromekanikal yang digelar MARK I. Dengan terhasilnya MARK I maka bermulalah komputer era moden. Dengan terhasilnya MARK I maka bermulalah komputer era modern. Mesin ini adalah untuk menyelesaikan pengiraan asas dan masalah fungsi-fungsi trigonometri. Ciri-ciri MARK I , mempunyai ketinggian 8 kaki dan panjangnya 55 kaki. Mesin ini adalah untuk menyelesaikan perhitungan dasar dan masalah fungsi-fungsi trigonometri. Fitur MARK I, memiliki ketinggian 8 kaki dan panjangnya 55 kaki. Ia dibina daripada besi dan kaca, mengeluarkan bunyi yang kuat semasa pemprosesan dilalakukan, mengandungi lebih daripada 750000 bahagian yang diikat bersama menggunakan Wayar sepanjang 500 batu. Ia dibangun dari besi dan kaca, mengeluarkan bunyi yang kencang selama proses dilalakukan, memiliki lebih dari 750000 bagian yang diikat bersama menggunakan kabel sepanjang 500 mil. Sebahagiannya daripada sistem berada pada aras yang berbeza. Sebagian dari sistem berada pada tingkat yang berbeda. Dengan itu pengguna perlu naik ke atas mesin menggunakan tangga untuk memasangkan suis. Dengan itu pengguna perlu naik ke atas mesin menggunakan tangga untuk memasangkan suis. Sementara itu, Dr. Sementara itu, Dr. John Mauchly dan pelajarnya J. John Mauchly dan mahasiswa J. Presper Eckert diminta oleh pegawai tentera Amerika membina mesin yang boleh mengira peluru-peluru dengan cepat. Presper Eckert diminta oleh pegawai tentara Amerika membangun mesin yang dapat menghitung peluru-peluru dengan cepat. Mereka telah merujuk kepada hasil kerja Dr. Mereka telah merujuk kepada hasil kerja Dr. John Atanasoff dan pembantunya Clifford Berry . Atanasoff dan Berry berjaya membina komputer digital yang pertama menggunakan elektronik yang di gelar ABC (Atanasoff-Berry Computer). Manakala Mauchly dan Eckert telah menggunakan ABC sebagai asas untuk membangunkan komputer yang lain iaitu ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Calculator). ENIAC merupakan komputer pertama yang dicipta untuk tujuan umum kemudian muncul UNIVAC I iaitu komputer pertama yang diperdagangkan secara komersil. John Atanasoff dan pembantunya Clifford Berry. Atanasoff dan Berry berhasil membangun komputer digital yang pertama menggunakan elektronik yang di gelar ABC (Atanasoff-Berry Computer). Sedangkan Mauchly dan Eckert telah menggunakan ABC sebagai dasar untuk mengembangkan komputer yang lain yaitu ENIAC (Electronic Numerical Integrator And calculator). ENIAC merupakan komputer pertama yang dibuat untuk tujuan umum kemudian muncul UNIVAC I iaitu komputer pertama yang diperdagangkan secara komersial.

PERMULAAN ERA KOMPUTER. PERMULAAN ERA KOMPUTER.

Dari zaman dahulu hingga sekarang sudah wujud 4 generasi. Dari zaman dahulu hingga sekarang sudah ada 4 generasi. Ia berlaku dalam masa lebih kurang 40 tahun. Ia terjadi dalam waktu sekitar 40 tahun.

GENERASI PERTAMA (1951 - 1958) GENERASI PERTAMA (1951 - 1958)

Pada tahun 1937-1938 Dr. Pada tahun 1937-1938 Dr. John V.Atanasoff dan pembantunya Clifford Berr y telah merekacipta dan membina komputer elektronik digital yang pertama. John V. Atanasoff dan pembantunya Clifford Berr y telah merancang dan membangun komputer elektronik digital yang pertama. Komputer tersebut digelar ABC (Atanasoff-Berry Computer) . Komputer tersebut digelar ABC (Atanasoff-Berry Computer). Manakala John W.Mauchly dan J.Presper Eckert telah mencipta ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Calculator) Sedangkan John W. Mauchly dan J. Presper Eckert telah menciptakan ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Calculator) pada tahun 1945. ENIAC boleh melakukan 5000 percampuran dan 300 pendaraban sertiap saat. pada tahun 1945. ENIAC dapat melakukan 5000 percampuran dan 300 pendaraban sertiap saat. 2 tahun kemudian mereka telah menubuhkan syarikat yang dinamakan Spery Rand dan seterusnya mengeluarkan UNIVAC I (Universal Automatic Computer) dalam tahun 1951. UNIVAC I merupakan komputer pertama yang digunakan untuk memproses data perniagaan. 2 tahun kemudian mereka telah mendirikan perusahaan yang dinamakan Spery Rand dan seterusnya mengeluarkan UNIVAC I (Universal Automatic Computer) pada tahun 1951. UNIVAC I merupakan komputer pertama yang digunakan untuk mengolah data bisnis. Ia digunakan secara meluas oleh Biro Banci Penduduk Amerika Syarikat. UNIVAC I berfungsi menggunakan tiub vakum/hampagas sebagai kompenan dalaman komputer untuk memproses dan menyimpan maklumat. Ia digunakan oleh Biro Sensus Penduduk Amerika Serikat. UNIVAC I berfungsi menggunakan tabung vakum / hampagas sebagai komponen internal komputer untuk mengolah dan menyimpan informasi. Ia menggunakan tenaga elektrik, bersaiz besar dan berat. Ia menggunakan tenaga listrik, berukuran besar dan berat. Komputer ini juga amat susah untuk di selenggarakan dan selalu sahaja rosak. Komputer ini juga sangat susah untuk di selenggarakan dan selalu saja rusak. Pengaturcaraan dilakukan dalam bahasa mesin iaitu 0 & 1 (bahasa peringkat rendah) . Keupayaan storan komputer pada generasi pertama ini adalah diantara 8000 hingga 20000 aksara. Pemrograman dilakukan dalam bahasa mesin yaitu 0 & 1 (bahasa tingkat rendah). Kemampuan penyimpanan komputer pada generasi pertama ini adalah diantara 8000 hingga 20000 karakter. Manakala, pengiraannya pula dilaksanakan dalam “microseconds” Sedangkan, pengiraannya pula dilaksanakan dalam "microseconds"

GENERASI KEDUA (1959 - 1961) GENERASI KEDUA (1959 - 1961)

Komputer generasi ini menggunakan transistor dan diod iaitu peranti kecil yang memindahkan signal elektrik melalui Komputer generasi ini menggunakan transistor dan dioda yaitu perangkat kecil yang memindahkan signal elektrik melalui resistor bagi menggantikan tiub-tiub vakum/hampagas . Transistor adalah singkatan bagi TRANsfer reSISTOR . resistor untuk menggantikan tabung-tabung vakum / hampagas. Transistor adalah singkatan untuk Transfer resistor. Contoh komputer yang dicipta ialah DEC PDP-8 , IBM 7090 , IBM 7094 dan lain-lain lagi. Contoh komputer yang dibuat adalah DEC PDP-8, IBM 7090, IBM 7094 dan lain-lain lagi. Kelebihan transistor ia dapatr berfungsi lebih baik daripada komputer generasi pertama.yang menggunakan tiub hampagas. Komputer generasi ini bersaiz lebih kecil, ringan, cepat dan murah serta tidak perlu warm-up time. Kelebihan transistor ia dapatr berfungsi lebih baik dari komputer generasi pertama.yang menggunakan tabung hampagas. Komputer generasi ini ukuran lebih kecil, ringan, cepat dan murah serta tidak perlu warm-up time. Penggunaan tenaga elektrik yang kurang jika dibandingkan dengan komputer generasi pertama. Penggunaan energi listrik yang kurang jika dibandingkan dengan komputer generasi pertama. Pengaturcaraan dilakukan dalam bahasa peringkat tinggi iaitu FORTRAN (1954) dan COBOL (1959). Pemrograman dilakukan dalam bahasa tingkat tinggi yaitu FORTRAN (1954) dan COBOL (1959). Manakala keupayaan storannya terus meningkat iaitu 16000 hingga 64000 aksara dan ia menggunakan bekas cakera yang boleh digerakkan (removable disk cartridge) . Sedangkan kemampuan storannya terus meningkat yaitu 16000 sampai 64000 karakter dan ia menggunakan bekas disk yang dapat digerakkan (removable disk cartridge). Pengiraannya dilaksanakan dalam “microseconds”. Pengiraannya dilaksanakan dalam "microseconds".

GENERASI KETIGA (1965 - 1970) GENERASI KETIGA (1965 - 1970)

Komputer pada generasi ini pula telah menggunakan litar bersepadu iaitu litar elektrik yang mengandungi cip silikon yang sangat kecil bagi menggantikan transistor. Komputer pada generasi ini pula telah menggunakan sirkuit terpadu yaitu sirkuit listrik yang memiliki chip silikon yang sangat kecil bagi menggantikan transistor. Harga cip yang murah menyebabkan Harga chip yang murah menyebabkan perkembangan alat elektronik yang pesat dan kejatuhan harga alat tersebut. perkembangan alat elektronik yang pesat dan kejatuhan harga alat tersebut. Komputer ini bercirikan litar bersepadu iaitu litar elektrik yang mengandung cip silikon yanf sangat kecil terdiri daripada beribu-ribu transistor. Komputer ini bercirikan sirkuit terpadu yaitu sirkuit listrik yang mengandung chip silikon yanf sangat kecil terdiri dari ribuan transistor. Cip ini lebih murah, padat dan lebih dipercayai. Chip ini lebih murah, padat dan lebih terpercaya. Contoh komputer yang dicipta ialah IBM 360 dan mikrokomputer seperti APPLE II , IBM PC , Sinclair dan lain-lain lagi. Contoh komputer yang dibuat adalah IBM 360 dan mikrokomputer seperti APPLE II, IBM PC, Sinclair dan lain-lain lagi. Saiz komputer menjadi 1/3 lebih kecil daripada komputer generasi pertama. Ukuran komputer menjadi 1 / 3 lebih kecil dari komputer generasi pertama. Ia juga boleh mengamalkan konsep multiprogramming dan multiprocessing iaitu beberapa aturcara boleh dilarikan dengan serentak dan berkongsi sumber yang sama dan ini meningkatkan keberkesanan komputer. Ia juga dapat mengamalkan konsep multiprogramming dan multiprocessing yaitu beberapa peraturan dapat dilarikan dengan serentak dan berbagi sumber yang sama dan ini meningkatkan efektivitas komputer. Proses pengiraannya dilaksanakan dalam “nanoseconds”. Pemprosesan interaktif diperkenalkan di mana pengguna berhubung terus dengan komputer. Proses pengiraannya dilaksanakan dalam "nanoseconds". Pengolahan interaktif diperkenalkan di mana pengguna berhubung terus dengan komputer. Kaedah pencapaian ini menyebabkan industri perkhidmatan pelanggan berkembang. Minikomputer diperkenalkan di mana fungsinya sama seperti "full size system" tetapi ia lebih kecil, perlahan dan lebih murah. Metode pencapaian ini menyebabkan industri layanan pelanggan berkembang. Minikomputer diperkenalkan di mana fungsinya sama seperti "full size system" tetapi ia lebih kecil, perlahan dan lebih murah.

GENERASI KEEMPAT (1971 - Sekarang) GENERASI KEEMPAT (1971 - Sekarang)

Semenjak tahun 1970-an komputer bertambah laju dan boleh dipercayai. Sejak tahun 1970-an komputer bertambah laju dan dapat dipercaya. Generasi keempat ini merupakan lanjutan daripada generasi ketiga di mana pada generasi ketiga cip-cip digunakan untuk membina ingatan dan ligik komputer. Generasi keempat ini merupakan lanjutan dari generasi ketiga di mana pada generasi ketiga chip-chip digunakan untuk membangun memori dan ligik komputer. Kesemua cip disimpan untuk membangunkan teknologi yang seterusnya iaitu general-purpose-on-a-chip yang digelar mikropemproses (microprocessor). Mikropemproses mengantikan litar bersepadu . Semua chip disimpan untuk mengembangkan teknologi yang berikutnya yaitu general-purpose-on-a-chip yang digelar mikroprosesor (Microprocessor). Mikroprosesor menggantikan sirkuit terpadu. Mikropemproses juga boleh didapati pada jam digital, mesin kira, dan pelbagai mesin di pejabat dan di rumah. Mikroprosesor juga tersedia pada jam digital, mesin kira, dan berbagai mesin di kantor dan di rumah. Mikropemproses mula dijual pada tahun 1971. Mikroprosesor mulai dijual pada tahun 1971. Contoh komputer yang terdapat pada generasi ini adalah dari IBM yang menggunakan cip Intel 80286, cip Intel 80386, cip Intel 80486 (mengandungi 1.2 juta transistor yang berukuran 0.4" x 0.5" dan berupaya melaksanakan 15 juta arahan per saat) . Cip Intel Pentium (mengandungi 3.1 juta transistor yang berupaya melaksanakan 112 juta arahan per saat) . Cip Intel Pentium Pro (mengandungi 5.5 juta transistor yang berupaya melaksanakan 250 juta arahan per saat) . Cip Intel Pentium Pro MMX , Cyrix , AMD , Pentium II dan lain-lain lagi. Contoh komputer yang terdapat pada generasi ini adalah dari IBM yang menggunakan chip Intel 80286, chip Intel 80386, chip Intel 80486 (memiliki 1.2 juta transistor yang berukuran 0.4 "x 0.5" dan berupaya melaksanakan 15 juta perintah per detik). Chip Intel Pentium (memiliki 3.1 juta transistor yang berupaya melaksanakan 112 juta perintah per detik). Chip Intel Pentium Pro (memiliki 5.5 juta transistor yang berupaya melaksanakan 250 juta perintah per detik). Chip Intel Pentium Pro MMX, Cyrix, AMD, Pentium II dan lain-lain lagi. Antara ciri-ciri yang terdapat pada komputer generasi ini ialah saiznya yang lebih kecil, penggunaan tenaga elektrik yang minimum. Antara fitur yang tersedia pada komputer generasi ini adalah ukurannya yang lebih kecil, energi listrik yang minimum. Ia boleh digunakan bersama dengan beberapa bahasa pengaturcaraan. Ia dapat digunakan bersama dengan beberapa bahasa pemrograman. Keupayaan storannya terus meningkat ke 1 juta hingga 50 juta aksara dan pengiraan dilaksanakan dalam “picoseconds” Saiz komputer sekarang adalah 100 kali lebih kecil daripada saiz komputer generasi pertama dan satu cip adalah lebih berkuasa daripada ENIAC . Kemampuan storannya terus meningkat ke 1 juta hingga 50 juta karakter dan penghitungan dilaksanakan dalam "picoseconds" Ukuran komputer sekarang adalah 100 kali lebih kecil dari ukuran komputer generasi pertama dan satu chip adalah lebih berkuasa dari ENIAC.

GENERASI KELIMA GENERASI KELIMA

Komputer generasi kelima iaitu komputer bagi generasi akan datang ini masih belum diperkenalkan secara meluas. Komputer generasi kelima yaitu komputer untuk generasi mendatang ini belum diperkenalkan secara luas. Namun usaha kearah tersebut telah dimulakan oleh beberapa negara maju. Namun usaha kearah tersebut telah dimulai oleh beberapa negara maju. Ianya juga masih didalam peringkat penyelidikan, dimana negara Jepun merupakan negara yang paling banyak membuat penyelidikan. Ini juga masih dalam tahap penelitian, dimana negara Jepang merupakan negara yang terbanyak membuat penelitian. Matlamat mereka adalah untuk membina komputer yang lebih berkuasa dan kepintaran buatan (artificial intelligence), sistem pakar (expert sistem), robotik dan sebagainya. Tujuan mereka adalah untuk membangun komputer yang lebih berkuasa dan kepintaran buatan (artificial intelligence), sistem pakar (expert sistem), robotik dan sebagainya. Saiz perkakasan akan terus menjadi lebih kecil sementara daya ingatan dalamannya terus meningkat dengan pesat. Ukuran perangkat keras akan terus menjadi lebih kecil sementara daya ingat dalamnya terus meningkat dengan pesat.

PENGELASAN KOMPUTER Klasifikasi KOMPUTER

Pengelesan komputer adalah mengikut kepada ukuran fizikal dan keupayaannya iaitu, seperti superkomputer, komputer kerangka utama, Mini komputer dan mikrokomputer. Pengelesan komputer adalah menurut ke ukuran fisik dan kemampuannya yaitu, seperti superkomputer, komputer kerangka utama, Mini komputer dan mikrokomputer.

SUPERKOMPUTER Superkomputer

Superkomputer atau nama lainnya kerangka utama yang besar . Superkomputer atau nama lainnya kerangka utama yang besar. Perkembangannya terhad kepada beberapa ratus unit sahaja di seluruh dunia. Perkembangannya terbatas pada beberapa ratus unit saja di seluruh dunia. Ini kerana harganya yang amat mahal. Ini karena harganya yang sangat mahal. Superkomputer mempunyai unit pemprosesan pusat yang kompleks dengan keupayaan yang sangat pantas. Superkomputer memiliki unit pemrosesan pusat yang kompleks dengan kemampuan yang sangat cepat. Ia juga boleh memproses berbillion arahan per saat (BIPS) . Ia juga dapat memproses berbillion arahan per saat (BIPS). Ia digunakan khas bagi menyelesailkan masalah saintifik yang rumit dan canggih, contohnya CRAY I, CRAY II, CRAY III, dan CDC CYBER205. Ia digunakan khusus untuk menyelesailkan masalah ilmiah yang rumit dan canggih, misalnya Cray I, Cray II, Cray III, dan CDC CYBER205.

KOMPUTER KERANGKA UTAMA KOMPUTER KERANGKA UTAMA

Komputer Kerangka Utama yang pertama diperkenalkan sejak tahun 40-an adalah seperti UNIVAC , IBM 360 , dan lain-lain lagi. Komputer Kerangka Utama yang pertama diperkenalkan sejak tahun 40-an adalah seperti UNIVAC, IBM 360, dan lain-lain lagi. Komputer jenis ini kebanyakannya dimiliki oleh organisasi yang besar dan pusat pengajian tinggi. Komputer jenis ini kebanyakannya dimiliki oleh organisasi yang besar dan perguruan tinggi. Ia juga bersaiz besar dan berkeupayaan memproses sejumlah data yang banyak dengan pantas dan tepat, berupaya memproses data pada kelajuan yang tinggi dan berjuta-juta arahan per saat (MIPS). Ia juga berukuran besar dan kemampuan memproses sejumlah data yang banyak dengan cepat dan tepat, bisa memproses data pada kecepatan yang tinggi dan jutaan perintah per detik (MIPS). Ia juga membenarkan komputer dikongsi oleh beratus-ratus pengguna pada satu masa. Ia juga memungkinkan komputer bersama oleh ratusan pengguna di satu waktu.

MINI KOMPUTER MINI KOMPUTER

Mini Komputer pula adalah lebih perlahan, berkeupayaan storan yang kurang dan lebih murah daripada komputer kerangka utama. Mini Komputer pula adalah lebih perlahan, kemampuan penyimpanan yang kurang dan lebih murah dari komputer kerangka utama. Kebanyakannya dimiliki oleh gedung perniagaan, jabatan awam/swasta dan institut pengajian tinggi. Kebanyakan dimiliki oleh gedung bisnis, jabatan publik / swasta dan perguruan tinggi. Mini Komputer juga menggunakan konsep multiprogramming dan multiprocessing . Mini Komputer juga menggunakan konsep multiprogramming dan multiprocessing. Contohnya adalah seperti HP 3000 , SEQUENT dan lain-lain lagi. Misalnya adalah seperti HP 3000, SEQUENT dan lain-lain lagi.

MIKROKOMPUTER Mikrokomputer

Mikrokomputer atau Komputer peribadi pula Mikrokomputer atau Komputer pribadi pula mempunyai saiz yang kecil seperti desktop atau laptop. memiliki ukuran yang kecil seperti desktop atau laptop. Ia diperkenalkan buat kali pertama pada pertengahan tahun 1970-an. Ia diperkenalkan pertama kali pada pertengahan tahun 1970-an. Mikropemproses adalah menjadi asas bagi mikrokomputer. Penggunaan mikrokomputer semakin meluas. Mikroprosesor adalah menjadi dasar untuk mikrokomputer. Penggunaan mikrokomputer semakin meluas. Supermikro atau stesen kerja (workstation) telah diperkenalkan. Supermikro atau workstation (workstation) telah diperkenalkan. Ia merupakan sambungan di antara mikrokomputer dan mini komputer yang berkeupayaan menggunakan konsep multiprogramming dan multiprocessing. Ia merupakan sambungan di antara mikrokomputer dan mini komputer yang kemampuan menggunakan konsep multiprogramming dan multiprocessing.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Text Widget

Text Widget